Oficjalną ceremonię premiery rowery Mevo miały dziś w Sopocie przy molo. System trójmiejskiego roweru metropolitalnego obejmuje jednak aż 14 gmin metropolii, w tym np. takie jak Tczew, Rumia, Reda czy Kartuzy. Jego wykonawcą i operatorem jest Nextbike (ściślej: należąca do niego spółka NB Tricity) – największa firma świadcząca tego rodzaju usługi w Polsce (prowadzi m.in. warszawskie Veturilo). Stronę samorządową reprezentuje w projekcie Stowarzyszenie Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot.

IV generacja: stacje plus free float

Docelowo Mevo ma być największym w Europie systemem rowerów publicznych złożonym wyłącznie z rowerów wspomaganych elektrycznie – to wtedy, gdy liczba pojazdów osiągnie zamierzony poziom 4080 sztuk.

Projekt nie jest tani. Jego wartość to prawie 36,7 mln zł. Został potężnie wsparty finansowo z funduszy UE – dofinansowanie unijne przekracza 17,2 mln zł.

Na początek użytkownicy otrzymują 30 proc. planowanej floty (1224 szt.) – rozlokowanej „proporcjonalnie”, co np. dla Gdańska oznacza 600 rowerów. To pierwszy etap . – W tym etapie otrzymaliśmy kompletny system teleinformatyczny, infrastrukturę postojową i 30 proc floty. Drugi etap to będzie już tylko dostawa pozostałych rowerów, a system będzie systematycznie aktualizowany – mówi Dominik Makurat z Zespołu ds. Systemu MEVO Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, cytowany w miejskim serwisie Gdansk.pl.

Warunkiem korzystania z Mevo jest wpłacenie jednorazowej opłaty inicjacyjnej (10 zł). Użytkownik, rejestrując się, wybiera jeden z planów taryfowych. Jest ich wiele. Przykładowo taryfa roczna – 100 zł – daje prawo do 90 min. darmowej jazdy dziennie (potem płaci sie 5 gr za minutę).

Rowery Mevo można wypożyczać na trzy sposoby:

  • skanując za pomocą aplikacji kod QR umieszczony z tyłu roweru,
  • poprzez sparowaną wcześniej z kontem kartą zbliżeniową (bankomatową, mieszkańca, miejską)
  • dzwoniąc do biura obsługi klientów (czynne 24h) i podając pracownikowi BOK pięciocyfrowy numer pojazdu.

Rowery Mevo można też rezerwować – poprzez aplikację na 15 minut, zyskując dzięki temu pewność, że pojazd będzie dostępny do podróży.  Aby zwrócić rower trzeba zamknąć blokadę, znajdującą się na tylnym błotniku pod komputerem pokładowym.

rowery Mevo cennik
Schemat planów taryfowych Mevo. Screen z witryny.

Mevo to tzw. system IV generacji – łączy tradycyjne stacje dokujące (w liczbie 660) z możliwością kończenia jazdy w dowolnym punkcie miasta, w dozwolonej strefie.

Ta opcja wiąże się jednak z dodatkową opłatą 3 zł. Z kolei podjęcie roweru pozostawionego poza stają i oddanie go na stacji daje użytkownikowi 2 zł premii. To ma zachęcać do utrzymywania porządku i korzystania ze stacji.

Z dość słonymi dodatkowymi opłatami wiążą się praktyki niedozwolone – np. zwrot roweru w ogóle poza obszarem Mevo czy zwrot w miejscy trudno dostępnym (300 zł). Jazda po plaży to koszt 80 zł, a zniszczenie pojazdu – 12 tys. zł.

Nowa komunikacja

Przy realizacji projektu nie obyło się bez opóźnień. Start był pierwotnie zaplanowany wcześniej. Po pierwszym rozruchu testowym, w styczniu tego roku, zamawiający nie odebrał projektu, zgłaszając szereg usterek.

Ostatnio przez blisko miesiąc trwały testy w terenie. „Jednym z największych wyzwań okazał się GPS. Było to niezwykle ważne z punktu widzenia użytkowników. Z uwagi na fakt, że rowery można pozostawiać w dowolnym miejscu miast, działanie systemu GPS pozwalającego na precyzyjną lokalizację rowerów jest kluczowe” – relacjonuje firma Nextbike w informacji prasowej.

– Mevo będzie rewolucją komunikacyjną w Metropolii. Rower ułatwi dojazd pracy, na uczelnię, zakupy czy spotkanie ze znajomymi. Łączenie podróży z komunikacją publiczną będzie ułatwione – uważa Michał Glaser, dyrektor Biura Obszaru Metropolitalnego Gdańsk – Gdynia – Sopot.

– Rower metropolitalny dla Kartuz to prawdziwy przełom, gdyż jest pierwszym systemem komunikacji miejskiej w Kartuzach – mówi Mieczysław Gołuński, burmistrz Kartuz. – Zaplanowaliśmy pięć stacji rowerowych w różnych częściach miasta. Dzięki udziałowi w projekcie Mevo czujemy się jeszcze bardziej częścią Metropolii.

Według Nextbike, ponad 98 proc. testerów wskazało, że będzie korzystać z rowerów w przyszłości.

Opracowanie informacji prasowych. Zawiera treści i cytaty nieweryfikowane przez redakcję.
Źródła: Nextbike, Gdansk.pl


Czytaj też:

Rowery cargo – eksperyment w Gdyni